Tutkimus- ja kehittämistoiminta lukuvuonna 2010-11

KOULU 3.0 – SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKOKEILUJA

Sosiaalisen median luokkahuonekokeiluja kodin ja koulun välisen yhteistyön lisäämiseksi

Toiminnan toteuttajat: lehtori Kimmo Nyyssönen, 5a-luokka

Tavoitteet:

  • kodin ja koulun vuorovaikutuksen lisääminen luokkien blogien avulla  http://norssi.vuodatus.net/
  • sosiaalisen median välineiden käytön harjoitteleminen luokan erilaisissa projekteissa

Sisältö:

  • seuraavien oppiaineiden (äidinkieli, matematiikka, biologia, maantieto, fysiikka, kemia, kuva-taide, tekninen työ, tekstiilityö ja liikunta) sisältöalueiden opiskelua sosiaalisen median avulla – Wiki (Wikispaces), tube (YouTube), blogit (Vuodatus, Peda.net)

Opetuskokeilun loppuraportti:
http://www.enorssi.fi/hankkeet/koulu30_osahanke_savonlinnan_normaalikoulu_Luokkablogi.pdf

Vuorovaikutus haltuun verkossa – erilaisten sosiaalisten medioiden luokkahuonekokeiluja perusasteen viidennellä luokalla

Toiminnan toteuttajat: lehtori Kari Niittymäki, luokka 5c

Tavoitteet:

  • uusien sosiaalisen median työvälineiden ja ympäristöjen käyttöönottaminen
  • pedagogisesti perusteltujen ja tarkoituksenmukaisten oppimateriaalien tuottaminen sosiaalisen median avulla

Sisältö:

  • 5. luokan oppiaineiden (erityisesti äidinkieli, lisäksi mahdollisesti ainakin biologia, maantieto, historia, uskonto, kuvataide) sisältöalueiden harjoitteleminen sosiaalisen median avulla
    Wiki, iEthernet, Second Life

Opetuskokeilun loppuraportti:
http://www.enorssi.fi/hankkeet/Koulu30_niittymaki.pdf

 

Norppaooppera

Toiminnan toteuttajat: projektipäällikkö Eero Kovanen, kokeiluluokkia ja heidän opettajiaan (1.-6.- luokilta), äidinkielen, musiikin ja kuvataiteen opetuksen asiantuntijoita
Opettajankoulutus (SKOPE): taide- ja taitoainekasvatuksen tutkimusprofessori Martina Paatela-Nieminen, taito- ja taideainekasvatuksen lehtoreita, OpeArt – opiskelijoita
Aducate: teknologiavastaava Joacim Rönn, pedagoginen asiantuntija Teemu Moilanen, mediavastaava Pekka Ranta
Savonlinnan oopperajuhlat: oopperajohtaja Jan Hultin, oopperakasvatuksen asiantuntija Olli Tuunanen, libretisti*, säveltäjä*, ohjaaja*, lavastaja*, pukusuunnittelija*, valosuunnittelija*, muuta taiteellista henkilökuntaa*
(*= ei vielä nimetty)

Tavoitteet:

Normaalikoulu ja opettajankoulutus:

  • uusien pedagogisten käytänteiden tutkiminen ja aloittaminen taide- ja taitoainekasvatuksessa (sekä peruskoulu että opettajankoulutus),
  • uusien oppimisympäristöjen ja oppimateriaalien tutkiminen, kokeileminen ja kehittäminen,
  • asiantuntijaverkostojen käyttäminen opettajankoulutuksessa ja
  • uusien yhteistyömuotojen luominen paikallisten kulttuuri- ja taidelaitosten kanssa.

Tavoitteet valtakunnallisesti:

  • herättää lasten ja opettajien kiinnostus oopperataiteeseen ja sen monipuoliseen ja jännittävään maailmaan,
  • kasvattaa lasten tietoisuutta saimaannorpan elämästä ja elinympäristöstä
  • vahvistaa lasten ja opettajien kykyä monialaiseen arviointiin ja keskusteluun suojelukysymyksissä,
  • tehdä Saimaata, norppaa, Olavinlinnaa ja oopperaa tutuksi kilpailuun osallistuville ja sitä seuraaville,
  • projekti osaltaan jalkauttamassa Maabrändiraportin antamia tehtäviä liittyen veteen ja koulutukseen.

Sisältö:

  • ”Norppa-ooppera” on Savonlinnan Oopperajuhlien seuraava lastenoopperaprojekti, joka toteutetaan yhteistyössä Savonlinnan opettajankoulutusyksikön kanssa.
  • Oopperan luomisprosessissa suomalaiset lapset ovat keskeisessä roolissa.
  • Oopperateoksen luomiseen lapset osallistuvat alakoululuokille suunnatun kilpailun kautta.
  • Kilpailussa on kaksi vaihetta: kirjoituskilpailu, jonka voittajatarinaan oopperan libretto perustuu sekä visualisointikilpailut oopperan lavastuksesta ja puvustuksesta.
  • Kirjoitus-, lavastus- ja puvustuskilpailujen voittajaluokat palkitaan luokkaretkellä Savonlinnaan.
  • Kilpailu kouluissa alkaa syksyllä 2011, ja ”Norppa-ooppera” on suunniteltu esitettäväksi Olavinlinnassa kesällä 2013.
  • Savonlinnan opettajankoulutusyksikössä tehdään ja normaalikoululla testataan www-sivusto tukemaan opettajia ja lapsia kilpailun eri vaiheissa.
  • Verkkosivuilta löytyy sähköistä opetusmateriaalia liittyen mm. norppaan, oopperaan, tarinoiden kir-joittamiseen, piirtämiseen, maalaamiseen, pienoismallin rakentamiseen jne.
  • Verkkosivut kasvavat ja laajenevat kisan edetessä, ja siellä voi nähdä omia ja muiden kilpailutöitä. 
  • Sivustolle kerätään myös tarinoita kansalaisten omista todellisista norppakokemuksista. 
  • Verkkosivujen ja opetusmateriaalin valmistumisesta, kilpailutehtävien antamisesta kouluille sekä kil-pailutöiden arvioinneista vastaavat Savonlinnan opettajankoulutusyksikön luokanopettajiksi opiskelevat
     (erityisesti OpeArt – opiskelijat), jotka koulutuksessaan erikoistuvat taide–ja taitoaineisiin.
  • Opiskelijoita ohjaa ryhmä alan ammattilaisia (mm. säveltäjä, libretisti, ohjaaja, lavasta/puvustaja).

Tutustu hankkeeseen:
http://www.norppaooppera.fi/

 

Osallistavan opetuksen ja ohjausmallien kehitystyö Savonlinnan normaalikoulun perusopetuksessa sekä opetusharjoittelun ohjauksessa

Toiminnan toteuttajat: lehtori Merja Kuosmanen, luokka 1a. Yhteistyötahona normaalikoululla toimiva Savonlinnan kaupungin esiopetusryhmä

Tavoitteet:

  • oppilaiden ja opiskelijoiden osallisuuden lisääminen
  • uusien kollaboratiivisten ohjauskäytänteiden luominen luokanopettajakoulutuksen opetusharjoitteluun
  • aidosti oppilaslähtöisen opetustoiminnan kehittäminen

Sisältö:

  • osallistavia toimintatapoja perusopetukseen sekä opetusharjoittelun ohjaukseen
  • leikkipedagogiikka osana perusopetusta
  • kollaboratiiviset ohjauskäytännöt opetusharjoittelussa

 

Kieltenopetuksen kehittämishanke

Toiminnan toteuttajat: rehtori Heli Lepistö, lehtorit Merja Wessman, Tuija Pakarinen ja Marjo-Hanna Poutanen

Tavoitteet:

  • uuden oppimisympäristön luominen
  • valinnaiskielten markkinointi
  • kansainvälisyys
  • kielisalkku
  • verkostoituminen ja koulutus

Sisältö:

  • kannettavat tietokoneet kielten opiskeluun
  • kielistudiolaitteet
  • koulun oma kieliesite
  • ranskan ja saksan kerho 2.-4. – luokkalaisille
  • frankofoniapäivän yhteistyössä Rantasalmen lukion ja Taidelukion ranskanopettajien jaopiskelijoiden kanssa
  • Martinpäivän kulkue, saksanlukijat
  • ranskan- ja saksanopiskelijoiden (9.luokat) opintoretkien tukeminen
  • espanjankielen kerho 9.-luokkalaisille
  • portfoliot 9.-luokkalaisilla englannissa ja ranskassa
  • vieraita Britanniasta, Pohjois-Afrikan maista ja Espanjasta
  • koulutukset