KOULU 3.0 – SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKOKEILUJA
Sosiaalisen median luokkahuonekokeiluja kodin ja koulun välisen yhteistyön lisäämiseksi
Toiminnan toteuttajat: lehtori Kimmo Nyyssönen, 5a-luokka
Tavoitteet:
- kodin ja koulun vuorovaikutuksen lisääminen luokkien blogien avulla http://norssi.vuodatus.net/
- sosiaalisen median välineiden käytön harjoitteleminen luokan erilaisissa projekteissa
Sisältö:
- seuraavien oppiaineiden (äidinkieli, matematiikka, biologia, maantieto, fysiikka, kemia, kuva-taide, tekninen työ, tekstiilityö ja liikunta) sisältöalueiden opiskelua sosiaalisen median avulla – Wiki (Wikispaces), tube (YouTube), blogit (Vuodatus, Peda.net)
Opetuskokeilun loppuraportti:
http://www.enorssi.fi/hankkeet/koulu30_osahanke_savonlinnan_normaalikoulu_Luokkablogi.pdf
Vuorovaikutus haltuun verkossa – erilaisten sosiaalisten medioiden luokkahuonekokeiluja perusasteen viidennellä luokalla
Toiminnan toteuttajat: lehtori Kari Niittymäki, luokka 5c
Tavoitteet:
- uusien sosiaalisen median työvälineiden ja ympäristöjen käyttöönottaminen
- pedagogisesti perusteltujen ja tarkoituksenmukaisten oppimateriaalien tuottaminen sosiaalisen median avulla
Sisältö:
- 5. luokan oppiaineiden (erityisesti äidinkieli, lisäksi mahdollisesti ainakin biologia, maantieto, historia, uskonto, kuvataide) sisältöalueiden harjoitteleminen sosiaalisen median avulla
Wiki, iEthernet, Second Life
Opetuskokeilun loppuraportti:
http://www.enorssi.fi/hankkeet/Koulu30_niittymaki.pdf
Norppaooppera
Toiminnan toteuttajat: projektipäällikkö Eero Kovanen, kokeiluluokkia ja heidän opettajiaan (1.-6.- luokilta), äidinkielen, musiikin ja kuvataiteen opetuksen asiantuntijoita
Opettajankoulutus (SKOPE): taide- ja taitoainekasvatuksen tutkimusprofessori Martina Paatela-Nieminen, taito- ja taideainekasvatuksen lehtoreita, OpeArt – opiskelijoita
Aducate: teknologiavastaava Joacim Rönn, pedagoginen asiantuntija Teemu Moilanen, mediavastaava Pekka Ranta
Savonlinnan oopperajuhlat: oopperajohtaja Jan Hultin, oopperakasvatuksen asiantuntija Olli Tuunanen, libretisti*, säveltäjä*, ohjaaja*, lavastaja*, pukusuunnittelija*, valosuunnittelija*, muuta taiteellista henkilökuntaa*
(*= ei vielä nimetty)
Tavoitteet:
Normaalikoulu ja opettajankoulutus:
- uusien pedagogisten käytänteiden tutkiminen ja aloittaminen taide- ja taitoainekasvatuksessa (sekä peruskoulu että opettajankoulutus),
- uusien oppimisympäristöjen ja oppimateriaalien tutkiminen, kokeileminen ja kehittäminen,
- asiantuntijaverkostojen käyttäminen opettajankoulutuksessa ja
- uusien yhteistyömuotojen luominen paikallisten kulttuuri- ja taidelaitosten kanssa.
Tavoitteet valtakunnallisesti:
- herättää lasten ja opettajien kiinnostus oopperataiteeseen ja sen monipuoliseen ja jännittävään maailmaan,
- kasvattaa lasten tietoisuutta saimaannorpan elämästä ja elinympäristöstä
- vahvistaa lasten ja opettajien kykyä monialaiseen arviointiin ja keskusteluun suojelukysymyksissä,
- tehdä Saimaata, norppaa, Olavinlinnaa ja oopperaa tutuksi kilpailuun osallistuville ja sitä seuraaville,
- projekti osaltaan jalkauttamassa Maabrändiraportin antamia tehtäviä liittyen veteen ja koulutukseen.
Sisältö:
- ”Norppa-ooppera” on Savonlinnan Oopperajuhlien seuraava lastenoopperaprojekti, joka toteutetaan yhteistyössä Savonlinnan opettajankoulutusyksikön kanssa.
- Oopperan luomisprosessissa suomalaiset lapset ovat keskeisessä roolissa.
- Oopperateoksen luomiseen lapset osallistuvat alakoululuokille suunnatun kilpailun kautta.
- Kilpailussa on kaksi vaihetta: kirjoituskilpailu, jonka voittajatarinaan oopperan libretto perustuu sekä visualisointikilpailut oopperan lavastuksesta ja puvustuksesta.
- Kirjoitus-, lavastus- ja puvustuskilpailujen voittajaluokat palkitaan luokkaretkellä Savonlinnaan.
- Kilpailu kouluissa alkaa syksyllä 2011, ja ”Norppa-ooppera” on suunniteltu esitettäväksi Olavinlinnassa kesällä 2013.
- Savonlinnan opettajankoulutusyksikössä tehdään ja normaalikoululla testataan www-sivusto tukemaan opettajia ja lapsia kilpailun eri vaiheissa.
- Verkkosivuilta löytyy sähköistä opetusmateriaalia liittyen mm. norppaan, oopperaan, tarinoiden kir-joittamiseen, piirtämiseen, maalaamiseen, pienoismallin rakentamiseen jne.
- Verkkosivut kasvavat ja laajenevat kisan edetessä, ja siellä voi nähdä omia ja muiden kilpailutöitä.
- Sivustolle kerätään myös tarinoita kansalaisten omista todellisista norppakokemuksista.
- Verkkosivujen ja opetusmateriaalin valmistumisesta, kilpailutehtävien antamisesta kouluille sekä kil-pailutöiden arvioinneista vastaavat Savonlinnan opettajankoulutusyksikön luokanopettajiksi opiskelevat
(erityisesti OpeArt – opiskelijat), jotka koulutuksessaan erikoistuvat taide–ja taitoaineisiin. - Opiskelijoita ohjaa ryhmä alan ammattilaisia (mm. säveltäjä, libretisti, ohjaaja, lavasta/puvustaja).
Tutustu hankkeeseen:
http://www.norppaooppera.fi/
Osallistavan opetuksen ja ohjausmallien kehitystyö Savonlinnan normaalikoulun perusopetuksessa sekä opetusharjoittelun ohjauksessa
Toiminnan toteuttajat: lehtori Merja Kuosmanen, luokka 1a. Yhteistyötahona normaalikoululla toimiva Savonlinnan kaupungin esiopetusryhmä
Tavoitteet:
- oppilaiden ja opiskelijoiden osallisuuden lisääminen
- uusien kollaboratiivisten ohjauskäytänteiden luominen luokanopettajakoulutuksen opetusharjoitteluun
- aidosti oppilaslähtöisen opetustoiminnan kehittäminen
Sisältö:
- osallistavia toimintatapoja perusopetukseen sekä opetusharjoittelun ohjaukseen
- leikkipedagogiikka osana perusopetusta
- kollaboratiiviset ohjauskäytännöt opetusharjoittelussa
Kieltenopetuksen kehittämishanke
Toiminnan toteuttajat: rehtori Heli Lepistö, lehtorit Merja Wessman, Tuija Pakarinen ja Marjo-Hanna Poutanen
Tavoitteet:
- uuden oppimisympäristön luominen
- valinnaiskielten markkinointi
- kansainvälisyys
- kielisalkku
- verkostoituminen ja koulutus
Sisältö:
- kannettavat tietokoneet kielten opiskeluun
- kielistudiolaitteet
- koulun oma kieliesite
- ranskan ja saksan kerho 2.-4. – luokkalaisille
- frankofoniapäivän yhteistyössä Rantasalmen lukion ja Taidelukion ranskanopettajien jaopiskelijoiden kanssa
- Martinpäivän kulkue, saksanlukijat
- ranskan- ja saksanopiskelijoiden (9.luokat) opintoretkien tukeminen
- espanjankielen kerho 9.-luokkalaisille
- portfoliot 9.-luokkalaisilla englannissa ja ranskassa
- vieraita Britanniasta, Pohjois-Afrikan maista ja Espanjasta
- koulutukset